2013. június 17., hétfő

Életmód - Paleo

Nem. A blog egyértelműen nem lett gasztro blog. Viszont úgy érzem az Always Be Beauty szalagcím alatt az életmód téma is bőven belefér, hiszen nem minden a külsőség. Legyünk belül is szépek és egészségesek. Kis kitekintés, hogy mi is az a paleo, miért is próbálok így élni és ami a legfontosabb, hogy hogyan. Nehéz menet. De ha egyszer belevágsz nem fog csalódás érni.

Tavaly még írtam pár bejegyzést arról, hogy hogyan sikerült lefogynom a Norbi Update diétával és mennyire jó is a Rubint Réka torna. Ez mind igaz is, nem akarok ellenük beszélni. Mert annak ellenére, hogy az Update termékek nagyon drágák, lehet választani közülük jókat és irányt adnak esetleg ahhoz, hogy egy egyszerű supermarketben is mit vásárolhatsz meg és mit nem. Én ősztintén szólva motivációt vesztettem. Leadtam tíz kilót és nem tudatosan, de kicsit elhagytam magam. Ennek az lett eredménye, hogy szépen lassan kezdtem újra visszahízni. A DVD-s torna már nem okozott örömet, tudtam azt, hogy nekem csoportos sportot kell csinálnom. Jártam step aerobicra, egyáltalán nem győzött meg. Erről nem is ejtenék több szót. Aztán rátaláltam a TRX-re. Most erről sem beszélnék hosszabban (majd egy másik bejegyzés alkalmával), de azóta is hű társa vagyok a TRX köteleknek. A TRX kapcsán találtam rá a paleora. Sokan diétának nevezik, de szerintem ez inkább hasonlítható egy életmódra, mint diétára. Érveken, meggyőződéseken alapuló étkezési forma, mint pl. vegánnak lenni. Csak ez éppen teljesen más.

Röviden: Mi is az a paleo?

A paleo étrend lényege: minden olyan élelmiszer és alapanyag elhagyása az étrendből, amit a modern mezőgazdaságnak köszönhetünk. Ugyanis, hiába változott meg gyökereiben az emberiség étkezése, a szervezetünk és az evolúció nem tud ilyen gyorsan reagálni több millió évig tartó szokásainkra. A mezőgazsasággal sok olyan növény vált felhasználásra, amit az ősemberek nem ettek meg és a mostani feldolgozásukra is csak azért volt szükség, hogy ezt a hatalmas populációt mind etetni tudjuk. Tömjük magunkat a búzával és tejjel, miközben az emberi szervezetnek nem hogy szüksége sincs ezekre, de még ártalmas is. Ha érdekel a téma és valóban meg szeretnéd tudni, hogy a paleo miért jó, és a mezőgazdasági termékek miért rosszak, akkor ajánlom Szendi Gábor írásait olvasásra. A lényeg: cukrot, szénhidrátot és a glutént jó messze elkerülni.



A paleo étrendben sok alapanyag még így is megengedett, hogy inkább arról érdemes beszélni mik azok, amik tiltólistásak:

  • gabonák (minden gabona: búza, árpa, rozs, kukorica, rizs, köles, zab, stb. Nem csak a glutén miatt, a növényi lektinek és fitátok is problémásak és a keményítő tartalom. A rizs pl. gluténmentes, de lektinek és fitátok vannak benne.) 
  • tej és tejtermékek (Egyik tejtermék sem. Kazein mint tejfehérje, laktóz mint tejcukor és növekedési hormon tartalmuk miatt) 
  • finomított cukrok (metabolikus szindróma kialakulása, vércukorszint és inzulin problémák, elhízás...)
  • burgonyafélék (lektin tartalmuk és magas keményítő tartalmuk miatt nem fogyasztjuk, ide tartozik a paradicsom, paprika, padlizsán is; bár kellően érett állapotukban lektin tartalmuk meglehetősen alacsony
  • hüvelyesek (lektinek, fitátok, szaponinok miatt: földimogyoró, szója, bab, borsó...)
Ez így elsőre nagyon ijesztőnek tűnhet (nekem is az volt), de minden előbb felsorolt terméket könnyedén tudjuk helyettesíteni paleosan.

Mi az amit lehet?
  • Húsok: sertés-, marha-, csirke- bárány stb. húsok és belsőségeik. Füstölt húsáru (kolbász, szalonna, sonka, tepertő), házi készítésű vagy tiszta minőségű szalámi, felvágott.
  • Gabona helyett: Olajos magvak és őrleményeik, belőlük készült olajtalanított maglisztek őrleményei: lenmag, tökmag, szezámmag, mák, mandula, dió, törökmogyoró, stb...

    Mire használjuk: liszt helyettesítésére: sütemények, kenyerek készítésénél, sűrítésnél. Nasinak elrágcsálni, krémek készítéséhez, magtejek készítéséhez, tészták készítéséhez.

  • Tej és tejtermék: Növényi tejek: kókusztej, mandulatej, diótej, máktej, stb.

  • Cukor helyett: Cukoralkoholok: xilit=nyírfacukor, eritrit, Stevia növény folyékony vagy por alakú kivonata, méz, szacharin (többi mesterséges édesítő nem ajánlott)

Xilit tulajdonságai: GI:7, kalória: 230 kcal/ 100 gr, nem szívódik fel, változatlan formában távozik a szervezetből, ezért nincs inzulinválasz rá. Sokunknál okoz bélrendszeri panaszokat. Cukorral egyforma édesítő hatású.
Eritrit tulajdonságai: GI: 0, kalória: 0, legjobb kalóriamentes, de természetes édesítő, nem szívódik fel, változatlan formában távozik a szervezetből, ezért nincs inzulinválasz rá. Nem okoz bélpanaszokat. Cukorhoz képest kb. félszer édesebb.
Sztevia: a stevia növény leveleiből készült szárított, porított vagy folyékony kivonat. A cukornál 200-300-szor édesebb. Valóban így van. Ezért adagolása nehézkes, túl sok esetén kesernyés utóízű. Ezért javasolt xilittel vagy eritrittel keverni. Nagyon kiadós, sokáig elegendő egy kis tasak vagy üveg. Nem okoz bélpanaszokat.
  • Burgonyafélék, hüvelyesek helyett: Minden egyéb nem ide tartozó zöldségféle szezonnak és pénztárcánknak megfelelően nyersen, főzve, sütve, párolva köretnek vagy salátának

  • Növényi olajok és margarin helyett: Állati eredetű zsírok, kókuszzsír, extra szűz olívaolaj hidegen. Pl.: paleolaj.

     

     Bevásárlás 

     A paleora fel kell készülni. Ez nem úgy megy, hogy reggel eldöntöm és már úgy is tudok enni egész nap. Jah de: ha zöldségeket akarunk folyamatosan zabálni grillezett hússal. De nyilván nem ez a cél, hanem egy teljes, élvezetes, de új és egészséges szokást bevezetni az életünkbe. Amit már a legelején érdemes megvenni: az a cukor helyettesítők. Pár liszt beszerzése sem utolsó szempont: én a gesztenye és a mandulalisztet ajánlanám először, mert ezekből lehet a legfinomabb édes tésztákat készíteni, aztán később persze jöhet a többi. Vagy akár azonnal, kinek mit enged a pénztárcája. Érdemes otthon tartani kókusztejet is. A húsok mellett pedig nagyon fontos, hogy legyen mindig otthon valami zöldség köretnek. Nassolásra pedig a gyümölcsök (aszalva vagy frissen) és a különböző magvak.
    Ha ezek megvannak, akkor már úgyis annyit utánajártál és olvastál a dolgoknak, hogy a többiből magadtól is ki tudod választani: Neked mire van szükséged. Nagy utánajárás az elején, de abszolút megéri. A HOL kérdésre válaszolva pedig: bioboltok ill. nagyon sok netes áruház is foglalkozik már a témával. Ahonnan én rendeltem eddig: http://bolthely.hu/paleokosar/

     

    Kis inspiráció: 30 nap alatt -4,5 kiló szinte észrevétlenül :)

     

     

    (forrásként használtam: http://ejjelnappalpaleo.blogspot.hu/p/minden-ami-paleo.html)

     



9 megjegyzés:

  1. végre valaki más is támogatja! :)
    én kb. egy éve támogatom a paleolit étrendet, meg néhányan a környezetemben, sokkal jobban érzem magam! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én egyébként még nem vagyok 100% osan paleo, sztem amíg itthon lakom nem is leszek az. De többségében csak azt eszem és próbálok is egyre nagyobb mértékben. A fogyás mellett én is észrevettem más pozitívumokat magamon, aminek nagyon örülök!:)

      Törlés

  2. Nekem nagyon tetszik a fogyasztható ételek listája, az ételpiramis, szeretném kipróbálni, nagy gondot a kenyér elhagyása jelentene, ezt mivel helyettesítetted? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Először tényleg olyan furcsa kenyér nélkül enni, de nem kell lemondani róla :) Otthon is elkészítheted, olyan lisztekből amelyek megengedettek.

      Itt egy nagyon egyszerű recept: http://www.nosalty.hu/recept/szezamos-lenmagos-paleo-kenyer

      (egyébként sztem önmagától elhagyja az ember a kenyeret egy idő után, én már szinte alig eszem...)

      Itt van még pár paleos gasztro blog kezdésnek, jobbnál jobb receptekkel:)

      http://paleohedonistaknak.blogspot.hu/
      http://pocakpanna.blogspot.hu/p/receptek.html
      http://www.ejjelnappalpaleo.blogspot.hu/
      http://www.tenyek-tevhitek.hu/paleolit-reggelik.htm

      Törlés

    2. Köszi a választ, utána nézek :)

      Törlés
  3. .en kb 4-5 honapja fedeztem fel a paleo-t, azota probalkozok vele. Mindenestre nincs tej, huvelyesek....es probalunk semmi kezelt dolgot venni (keszetel, konzervek) en eleg sovany tipus vagyok amugy is, ha a kenyeret, tesztat, krumplit elhagynam teljesen, nagyon lefogynek, igy a heten egyszer lehet krumplit...kenyernel meg a kompromisszum, hogy magunk sutjuk bio lisztekbol. es rengeteg zoldseg ,gyumolcs. Loren Cordain konyvet ajanlom, toltsd le valahol, ha tudod :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a tippet, feltétlenül utána nézek! :)

      Törlés
  4. Egy betegség miatt én is próbálkoztam a paleoval, és tulajdonképpen most is hasonlóképpen étkezem, de mégsem teljesen, mert én pl. nem ehetek semmilyen vörös húst sem, illetve állati zsírokat se nagyon, a paleoban pedig ezeket lehet. De amúgy én sem eszem lisztet meg gluténos cuccokat, kenyeret, tésztát, rizst, krumplit, finomított cukros cuccokat, hüvelyeseket. Ezeket be is tartom, viszont a tejtermékekről elég nehezen mondok le, bár igyekszem nem sokat, és nem direktbe enni, és ha eszem, akkor is laktózmenteset, eggyel jobb, mint a "sima" (nekem egyszerűen nem jön be ez a risztej és társai, van egy olyan mellékíze, amit nem bírok...). Ezen kívül pl a paradicsom-paprikáról se nagyon tudok lemondani, jó nem eszem minden nap ezeket, de azért néha szeretek.
    Amúgy bár bizonyos elemeivel maximáliasn egyetértek, nekem a paleo kissé túl drasztikus, ha nem kellene diétáznom eü. okokból, akkor magamtól nem választanám ezt a diétát, legalábbis hosszú távon biztosan nem.

    VálaszTörlés
  5. Szerintem ez is csak egy éppen felkapott diéta, "kissé" felturbózva. Nyilván fogy az ember ha nem eszik fehér lisztet vagy cukrot, de azzal magyarázni, hogy az evolúció nem tud ilyen gyorsan reagálni? :o Anno a Candida diéta is hasonlóan elterjedt, aztán az orvos könyörgött az embereknek, hogy hagyják abba, miután csont vékonyra fogytak és egyre több bajuk lett. A környezetemben legalábbis rengeteg ilyen van. Oda kell figyelni arra, hogy mit eszünk de azért maradni a ló helyes oldalán.

    Ez a cikk pedig igen jól összefoglalja a lényeget:

    http://criticalbiomass.blog.hu/2010/08/02/ellensegunk_a_tejbegriz?utm_source=bloghu_megosztas&utm_medium=facebook&utm_campaign=blhshare

    VálaszTörlés