2012. augusztus 11., szombat

A szaunázásról

A szauna egy olyan kis helyiség vagy különálló faház, ahová az emberek egészségmegőrzés és kikapcsolódás céljából ülnek be izzadni. A szauna több ezer éves, az északi népek találták fel, azóta pedig a világ minden részén közkedvelt kikapcsolódási forma. Szauna többféle létezik (főleg északon), de ha általánosságban beszélnek róla leginkább a finn szaunára kell gondolni (bár az infra szauna is egyre elterjedtebb). 



Hogyan szaunázzunk?

A finnek számára a szauna, egy hétköznapi dolog, hozzátartozik a mindennapokhoz, a nemzeti indentitás része. A nyilvános szaunáknál többnyire külön női és férfi szauna létezik, ha nincsen akkor a nők előnyt élveznek, aztán jöhetnek a férfiak. Számukra a szauna szent hely, ahol nyugodt beszélgetés folyik és elfelejtik a különböző pozíciókat, ott mindenki egyenlő fél. A finneknél a szaunában illetlenség bármiféle ruhaneműt is hordani. Japánban, Németországban (elvileg) a nyilvános szaunákban kötelező a meztelenség. Az angoloknál és a franciáknál viszont ez tiltott. Magyarországon leginkább edzőtermekben, fürdőkben, hotelekben található szauna, koedukáltak és mindenki megnyugtatására: fürdőruhában ajánlatos a használata. Ezenkívül persze még pár íratlan szabály létezik arra, hogyan illik és ajánlatos a szaunát igénybe venni:

Relax - Mivel a pulzus emelkedhet a magas hő hatására, a legajánlatosabb nyugodt állapotban igénybe venni ezt a szolgáltatást.

Tusolás - Igaz, hogy a szaunában úgyis leizzadunk, de mi sem lennénk boldogok, ha valaki zuhanyzás nélkül ülne be. 

Törülköző - Nagyon fontos! Saját és mások védelme miatt higiéniai okokból amúgy is kötelező. Így ha szaunázni mész, ne indulj el nélküle.

Meddig maradjunk a szaunában? - A legtöbb szaunában van egy megfordítható homokóra, ami jelzi meddig maradhatunk, de ez csak a maximum! Addig maradj, amíg jól esik. A szaunák hőmérséklete 80 - 90 fokos, mindenkire más más hatással lehet. Ha csoportosan mentek, nem ajánlatos a "Ki bírja tovább" játékot játszani.

Csobbanó - Sok helyen ún. csobbanókat helyeznek el a szaunák mellé, amiknek a foka 16 -18 körülire tehető. Egy gyors zuhanyzás után, nyugodtan ki lehet próbálni, de ez egyáltalán nem szükséges. A lényeg, hogy ne mártózzunk utána forró vízben, hiszen a szaunázásnak a szaunából való kilépéssel még nincs vége. A következő lépés, a lehűlés. Ha a csobbanó nem jön be, akkor elég a zuhany és pár perc pihenés, relaxáció. Nekem személy szerint bejön ez a csobbanós dolog, de tény, hogy elég bátornak kell lenni hozzá.. :)

Visszamehetünk? - Igen! A szaunázást lehet olyan szinten művelni, mint egy hűtő-fűtő zuhanyt. De háromszori megismétlése a fent felsorolt folyamatnak bőven elegendő. 

A befejezés - Szaunázást mindig olyan időpontra érdemes tenni, amikor előtte, de főleg utána nem kell sehová rohannunk. Hagyjunk magunknak időt a pihenésre, hogy lehűljön rendes testhőmérsékletre a testünk. Szaunázás után közvetlen nem ajánlatos tusfürdővel, szappannal lezuhanyozni, mivel a kitágult pórusokat ezek eltömíthetik.

Ha szeretnéd tovább olvasni a bejegyzést, kattints a 'Tovább' gombra!


A szauna jótékony hatásai
  •  javítja a vérkeringést
  • stresszoldó
  • erősíti az immunrendszert
  • bőrfeszesítő
  • izomláz enyhítésére
Mikor nem ajánlatos szaunázni?
  •  gyógyszer szedése közben
  • gyerekeknek, idős korban
  • érrendszeri panaszok esetén orvos véleményét ki kell kérni!
  • lázasan
  • terhesség alatt
  • ha alkoholt ittunk / másnaposan
  • ízületi sérülések esetén
  • implantátumokkal rendelkezőknek is érdemes orvos véleményét kikérni!

Ti szoktatok szaunázni? Mik a tapasztalatok, vélemények? Szerinted elérhető ez a szolgáltatás? Ha ellenérzeted van ezzel kapcsolatban, mi az?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése